Vampyrer, trollkarlar m.m. – 4 korta recensioner

Här följer fyra recensioner av böcker som jag fått som recensionsex från Argasso förlag.

 

Vampyren från Croglin

Titel: Vampyren från Croglin
Författare: Terry Deary
Illustratör: Tom Percival
Förlag: Argasso förlag
Typ: Recensionsex
Format: Inbunden
Sidantal: 68
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Vampire of Croglin
Översättare: Maria Fröberg
Utläst: 23 november 2013
Utmaningar: Skräckläs 2013, #7
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken berättas ur Toms perspektiv. Han är en pojke som bor i Croglin, en mycket liten by.

Det flyttar in två bröder och en syster i Croglin godset. Systern blir överfallen i sitt sovrum på natten och hon blir biten i halsen. Man börjar prata om att vampyren var framme igen …

 

Det var ett intressant sätt att berätta en myt. Författaren lyckas fånga läsaren direkt och hålla kvar intresset. Jag lyckades dock lista ut vem det var lite tidigare än Croglins befolkning, men så är ju detta en barnbok. Så som vuxen har man ju mer erfarenhet av att leta ledtrådar i texten.

Jag kan varmt rekommendera boken till ung som gammal. Den är riktigt bra!

 

 

Unge Merlin

Titel: Unge Merlin
Författare: Tony Bradman
Illustratör: Dylan Gibson
Förlag: Argasso förlag
Typ: Recensionsex
Format: Inbunden
Sidantal: 59
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Young Merlin
Översättare: Nike Bentzelius
Utläst: 23 november 2013
Utmaningar: Skräckläs 2013, #8
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON
Merlin är en pojke som saknar en far och hans mor har slängts ut från sin familj. De lever fattigt och folk brukar titta illa på och prata illa om Merlin. En dag kommer kungens livvakter och hämtar honom …

 

Det var en mycket intressant berättelse. Jag har nog aldrig hört/läst myten om Merlin så jag kan inte säga om detta stämmer överens med den eller inte. Det enda jag vet sen tidigare om Merlin är att han var en trollkarl under kung Arthurs tid (om jag inte minns helt fel). Men i denna berättelse heter kungen Vortigern, så det verkar inte stämma överens.

Oavsett om berättelsen stämmer överens med myten om Merlin, trollkarlen, eller inte så är detta en bra bok särskilt för sin målgrupp, barn från 10 år. Jag kan varmt rekommendera den och hoppas på en fortsättning!

 

 

Magitjuven

Titel: Magitjuven
Författare: Catherine Fisher
Illustratör: Peter Clover
Förlag: Argasso förlag
Typ: Recensionsex
Format: Inbunden
Sidantal: 72
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Magic Thief
Översättare: Helena Olsson
Utläst: 23 november 2013
Utmaningar: Skräckläs 2013, #9
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Häxan Ceridwen vill förvandla sin son till den störste trollkarlen i världen genom en avancerad trolldryck. Men något går fel och tjänstepojken Gwion får magin istället. Hon jagar honom och försöker döda honom för brottet …

 

Nja, den här berättelsen var inte som jag hade förväntat mig. Tyvärr var den tråkigare än väntat. Men min gissning är att ett barn i 10-års åldern nog skulle uppskatta den och då har den ju nått sin tänkta målgrupp.

För att gilla den här boken bör man gilla magi, diktsång, listighet och vara i den tänkta målgruppen, barn från 10 år. Är/Gör man det kan jag varmt rekommendera boken.

 

 

Unge Dracula

Titel: Unge Dracula
Författare: Michael Lawrence
Illustratör: Chris Mould
Förlag: Argasso förlag
Typ: Recensionsex
Format: Inbunden
Sidantal: 75
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Young Dracula
Översättare: Helena Olsson
Utläst: 23 november 2013
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON
Greve Dracula har en son som heter Wilfred men greven är otroligt missnöjd med honom. Han är inte som en vampyr bör vara.

 

Det här var en skön historia där man har tagit med ikonen greve Dracula och vridit till historien ganska mycket på ett ironiskt vis. Jag gillar berättelsen jättemycket och skulle gärna vilja läsa mer av Michael Lawrence.
Jag kan varmt rekommendera boken till ung som gammal. Den är kul och bilderna/illustrationerna är roliga.

Kommentera

