Mr Wilderbanks djurpark

Mr Wilderbanks djurpark

Titel: Mr Wilderbanks djurpark
Författare: Petrus Dahlin
Förlag: Tiden
Typ: Blivande present
Format: Inbunden
Sidantal: 208
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Utläst: 10 december 2013
Utmaningar: Jul 2013, #3
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Bokbörsen

 

Molly, 12 år, bor med sin mamma, Sofie, sin pappa, Sam, och sin lillebror, Tim, 6  månader, i huset som ligger mitt i Mr Wilderbanks djurpark. Föräldrarna har jobbat där och skött djuren i 15 år. Molly är uppvuxen där. Men nu går de ett ultimatum av den nye ägaren: Rusta upp djurparken till sina forna glansdagar lagom till julmarknaden den 23:e december. 23 december infaller om tre veckor …

 

Det var en söt berättelse med lite/få magiska/förunderliga händelser. Det ger den det lilla extra. Annars var det en mycket bra berättelse. Jag tror att den passar utmärkt till sin tänkta målgrupp, barn mellan 9 och 12 år, och även andra. Jag gillade ju den.

En sak som hängde kvar hos mig var det faktum att det fanns en del gamla farbröder som hade viktiga roller i berättelsen. Det var Mollys farfar, Sten, och Nelson som jag främst tänker på. Jag tycker att det oftast är snälla gamla tanter med i sådana här berättelser men inte i denna. Det var något som jag tycker är mycket positivt. 🙂

I slutet får man början på den där sköna julkänslan som man (läs jag) gärna vill ha när jag läser en julbok eller bara en bok som utspelar sig runt jul. Därför passade boken in ganska bra i mitt jultema.

Det man dock kan se som negativt med boken är att Mollys föräldrar nästan förespråkar skolk och det är inte bra. De ljuger för Mollys lärare. Men om det inte hade varit med i berättelsen hade den verkat konstig. Alla vet ju att man måste gå i skolan som 12-åring.

 

Jag kan varmt rekommendera boken. Läs den och förundras över tid och rum …

Kommentera

