Intressant hos Modernista sommaren 2015

Som de flesta redan vet så fick många bokbloggare en katalog över sommarens publikationer från Modernista förra veckan.

Efter det har det dykt upp lite inlägg här och var där bokbloggarna har berättat om böcker som de tycker verkar intressanta. De flesta verkar varar intresserade av deckarna i katalogen och att Cress, tredje delen i Lunar Chronicles-serien, kommer på svenska. Det är någon enstaka som är intresserad av klassiker av Charlotte Brontë i forma av ”Villette”. Det komiska i det hela att jag är inte vidare intresserad av någon av de ovannämnda böckerna. Istället blev jag jätteglad när jag såg att Modernista ska ge ut hela tre ryska böcker, klassiker faktiskt.

Vi

”Vi” av Jevgenij Zamjatin blev jag helt såld på efter att i katalogen ha läst att det är föregångaren till George Orwells ”1984” och Aldous Huxleys ”Du sköna nya värld”. Jag har läst både Orwells och Huxleys bok och gillat båda så detta känns som en självklar läsning för mig. Dessutom hörde jag booktubern Ariel på Ariel Bissett nämna denna bok någon gång för några månader sen.

Sen såg jag att Modernista även skulle ge ut två av Leo Tolstojs kortromaner. Jag har inte läst något av Tolstoj ännu men blev väldigt intresserad av dessa.

Ivan Iljitjs död
Kreutzersonaten

Nu ska jag bara få ordning på allt mitt läsande och kompenserande så att jag kan fråga efter dessa tre böcker. 🙂

 

Kommentera

