Bokbloggsjerka 22-25 januari (2016)

bokbloggsjerkabild

Det är dags att sparka igång den här bloggen på allvar och varför inte göra det med en bokbloggsjerka. Det är jättekul att Annika är tillbaka med dessa inlägg. 🙂

Denna vecka ställer Annika följande fråga:

[J]ag [vill] veta vilken bok/vilka böcker du tycker är bäst som är baserad/e på tv/film. Det är även möjligt att vända på den här frågan: tv/film -> bok/böcker. Du väljer själv vilken variant du vill svara på.

Jag kan inte komma på att jag har läst någon bok som är baserad på tv/film så jag får väl helt enkelt vända på frågan och besvara det andra alternativet: Vilken/vilka film/-er tycker jag är bäst som baserade på en bok/böcker?

Jag måste väl nämna de självklara: Sagan om häskarringen och Harry Potter. Dessa är filmer som jag gärna tittar på igen och likaså böcker som jag gärna läser om. Jag har dock inte läst del 6 och 7 av Harry Potter än (jag vet att jag svär i kyrkan när jag säger så), men det kanske är något som jag får gjort i år. Vem vet? Vad gäller Sagan om häskarringen så läste jag böckerna när jag gick på högstadiet, i åttan om jag inte minns fel. Det var alltså någon gång HT 1997 och VT 1998 som vi pratar om. Sen har jag inte tagit mig tid att läsa dem igen. Men jag skulle gärna göra det särskilt nu i vuxen ålder för att se om jag upplever dem på ett annat sätt.

I övrigt ser jag numer inte så mycket på film. Jag skulle snarare vilja säga att mitt filmtittande är nere på nästan 0 så jag är väldigt dålig på att komma på vilka mer filmer som jag tycker är bra och som har baserats på böcker.

 

2 thoughts on “Bokbloggsjerka 22-25 januari (2016)”

  1. När det gäller Sagan om Ringen-trilogin så har man gjort ett superjobb med filmerna. De är riktigt bra. Gillar även Harry Potter-filmerna. Har dessvärre aldrig läst böckerna.

  2. Jag har aldrig läst sagan om ringen, däremot sett filmerna. Harry Potter gillade jag bägge fast slutscenen med Woldemort var ruskigare inne i mitt huvud när jag läste den än den var i filmen.

Kommentera

