En smakbit på söndagen – Vi

Det här inlägget har sitt ursprung  hos den norska bloggen Flukten fra virkeligheten –  en bokblogg. Där heter inlägget En smakebit på søndag. Tanken är att man delar en liten textrad eller så ur den bok/de böcker som man för tillfället läser. Den här söndagen bjuds ni på ett citat ur boken ”Vi” av Jevgenij Zamjatin.

Jag står framför spegeln. Och för första gången i livet – just för första gången i mitt liv – ser jag mig klart, tydligt, medvetet, ser med häpnad mig själv som >>någon annan<<. Sådan är jag alltså, nej, sådan är alltså denne andre: svarta, rakt tecknade ögonbryn, mellan dem en lodrät rynka som ett djupt ärr (jag har aldrig lagt märke till det förr). Stålgrå ögon, kring vilka den sömnlösa natten lagt en mörk skugga; och bakom stålet… jag har alltså aldrig vetat vad som finns där. Det är utifrån detta >>där<< (som samtidigt är här och oändligt långt borta) – utifrån detta >>där<< som jag nu betraktar mig själv. Nu vet jag med säkerhet att mannen med de raka ögonbrynen är en främling, en obekant, som jag mött för första gången i mitt liv. Men mitt verkliga jag, det är jag och inte han…

(sid. 66)

Vi
Vi
Kommentera

