Vad ges ut i vår och sommar – Modernista

Jag tänkte att det kunde vara intressant att titta lite på vad förlagen ger ut framöver under våren och sommaren. Först ut bland de förlag där jag har hittat objekt som jag gärna vill läsa är Modernista.

I deras vårkatalog som de så snällt skickade mig i slutet av förra året hittade jag en bok som jag inte visste skulle ges ut. Men författaren är en favorit trots att jag bara har läst två av hans böcker (”En amerikansk myt” och ”Sextusen kalla”; del ett och två i serien Underworld USA). Boken jag syftar på är tydligen del ett i en ny kvartett om Los Angeles.

Perfidia (Second L.A. Quartet, #1)
Perfidia (Second L.A. Quartet, #1)

Denna bok tar sin början i december 1941 i Los Angeles. Det kommer att bland annat handla om hur japaner behandlades i USA under andra världskriget efter Pearl Harbour. Boken är strax över 700 sidor, men jag längtar till april då den ska komma ut.

Sen har vi fortsättningen på serien Nikkis dagbok. Vi har kommit så långt som nummer sex nu i mars.

Nikkis dagbok #6 - Berättelser om en (inte så lycklig) hjärtekrossare (Nikkis dagbok, #6)
Nikkis dagbok #6 – Berättelser om en (inte så lycklig) hjärtekrossare (Nikkis dagbok, #6)

Det är dags för årets viktigaste bal och Nikkis hoppas på att Brandon, killen hon är kär i, ska bjuda henne. Ja, ni fattar. 😉

 

Jag fascineras av att det är många böcker som kommer ges ut på nytt på svenska i sommar. Här är ett urval:

  • Maria Gripes ”Glasblåsarns barn” – inte en bok som jag har läst men det är en klassisk svensk barnbok. (4/6)
  • Thomas Harris ”När lammen tystnar” – denna läste jag för något år sen och gillade den verkligen. (27/5)
  • Anne Rices ”En vampyrs bekännelse” – den har jag länge velat läsa. Men jag tror att de nog får bli på originalspråk när jag väl kommer så långt. (8/7)
Kommentera

