Grinchen gillar verkligen inte jul

How the Grinch Stole Christmas!
How the Grinch Stole Christmas!

Titel: How the Grinch Stole Christmas!
Författare: Dr. Seuss
Förlag: Harper Collins Children’s Books
Typ: Egenägd
Format: Häftad
Sidantal: 64
Läst på språk: Engelska (=originalspråk)
Utläst: 5 december 2015
Temaläsning: Boktokarna, #6
Utmaningar: Boktolvan 2015, #1; Återta bokhyllan!
Mitt betyg: Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokus; CDON; The Book Depository

Grinchen är grinig och vresig och bor en bit bort från alla andra Who.

Han gillar verkligen inte jul och kommer därför på ett sätt att stoppa julen från att komma …

 

Mina tankar

Den var lite barnsligare än jag trodde.

Eftersom jag har sett filmen och minns lite av den så jämförde jag den under läsningen. Filmen är mycket mer utbroderad än själva boken.

Men trots sin korta och snabblästa text är berättelsen innehållsrik.

Under min läsning glimtade översättaren i mig förbi. Jag funderade på hur sjutton man skulle översätta den här boken. Så vitt jag vet så finns den inte på svenska. Men jag har sett att den finns på bland annat spanska. Hur har översättaren gjort med tanke på språket? Det är ju så mycket rim och liknande. Hur för man över detta till ett annat språk på ett bra sätt?

Boken är bra och den inger lite julkänsla så jag rekommenderar den varmt som julläsning. 🙂

3 thoughts on “Grinchen gillar verkligen inte jul”

Kommentera

