Om du bara får läsa en bok för alltid – Topp 50

Sidan For Reading Addicts har sammanställt en topp 50-lista utifrån de över 350 svar de fick när de ställde frågan:

Om du bara får välja en bok att läsa resten av livet, vilken väljer du?

Ursprungsartikeln hittar ni här.

 

Här är listan:

  1. ”Bibeln”
  2. ”Sagan om härskarringen” (alla tre böckerna) av J. R. R. Tolkien
  3. Harry Potter-serien av J. K. Rowling
  4. ”Boktjuven” av Markus Zusak
  5. ”The Complete Works of William Shakespeare” (alla hans verk, helt enkelt) av William Shakespeare
  6. ”Krig och fred” av Leo Tolstoj
  7. ”Den oändliga historien” av Michael Ende
  8. ”Svindlande höjder” av Emily Brontë
  9. ”Det mörka tornet” (hela serien) av Stephen King
  10. ”Stolthet och fördom” av Jane Austen
  11. ”A Tree Grows in Brooklyn” av Betty Smith
  12. ”Liftarens guide till galaxen” (hela serien) av Douglas Adams
  13. ”Profeten” av Kahlil Gibran
  14. ”Jane Eyre” av Charlotte Brontë
  15. ”Koranen”
  16. ”Borta med vinden” av Margret Mitchell
  17. ”Dödssynden” av Harper Lee
  18. ”Anna Karenina” av Leo Tolstoj
  19. ”Den hemliga trädgården” av Frances Hodgson Burnett
  20. ”Alkemisten” av Paulo Coelho
  21. ”Dickinson’s poems” (Dickensons dikter) av Emily Dickinson
  22. ”Dombey och son” av Charles Dickens
  23. ”House of Leaves” av Mark Z. Danielewski
  24. ”Hoppa hage” av Julio Cortázar
  25. ”Anne på Grönkulla” av Lucy Maud Montgomery
  26. ”Flyga drake” av Khaled Hosseini
  27. ”Dune” av Frank Herbert
  28. ”Water for Elephants” av Sara Gruen
  29. ”Och världen skälvde” (Atlas Shrugged) av Ayn Rand
  30. ”Broken Wings” av Kahlil Gibran
  31. ”Rebecca” av Daphne du Maurier
  32. ”Vindens skugga” av Carlos Ruiz Zafón
  33. ”Illusions” av Richard Bach
  34. ”Forever Amber” av Kathleen Winsor
  35. ”Hobbiten” av J. R. R. Tolkien
  36. ”The Last Samurai” (Den siste samurajen) av Helen DeWitt
  37. ”Fangirl” av Rainbow Rowell
  38. ”Dickens’ Complete Works” (alla hans verk, helt enkelt) av Charles Dickens
  39. ”Den gröna milen” av Stephen King
  40. ”11/22/63” av Stephen King
  41. ”The Promise” (Löftet) av Ann Weisgarber
  42. ”Möss och människor” av John Steinbeck
  43. ”Book of Mormon”
  44. ”Alice i Underlandet” av Lewis Carroll
  45. ”Zahiren” av Paulo Coelho
  46. ”Rosens namn” av Umberto Eco
  47. ”Pestens tid” av Stephen King
  48. ”Where She Went” av Gayle Forman
  49. ”Chelsea Girls” av Eileen Myles
  50. ”The Ascent of Man” av Jacob Bronowski (Richard Dawkins)

 

Då ska vi se. Jag har läst sju av dessa punkter och större delen av Harry Potter-serien. Men detta är en parentes.

Om jag själv skulle svara på fråga om att bara läsa en bok i resten av mitt liv så skulle mitt val falla på ”Bibeln”, tror jag. Jag väljer den eftersom den innehåller så många olika berättelser i en och samma bok och de går säkerligen att läsa flera gånger utan att de blir tråkiga (hoppas jag om jag skulle hamna i denna sits). Jag är inte troende så det är inte därför jag väljer den. Det är enbart för den ändå stora variationen av berättelser som tilltalar mig. 🙂

Bibeln

 

One thought on “Om du bara får läsa en bok för alltid – Topp 50”

  1. Ser att jag läst åtta böcker från denna listan. Jag funderar också på om jag faktiskt skulle välja Bibeln jag också. Inte heller jag är troende men tror att det skulle vara intressant att läsa Bibeln ändå. Har läst någon enstaka berättelse, men skulle vilja läsa mer.

Kommentera

