Fem tegelstenar som är läsvärda

(Titel och förslagen kommer från en artikel som ni kan läsa här.)

I början av mars dök det upp ett inlägg i mitt Facebookflöde som verkade intressant. Det var en Mark Manson som har skrivit om fem tegelstenar till böcker som han tycker att man borde läsa.

Hans lista ser ut så här:

  1. ”Krig och Fred” av Leo Tolstoj
  2. ”The Better Angels of our Nature” av Steven Pinker
  3. ”Gödel Escher, Bach: an Eternal Golden Braid” av Douglas Hofstadter
  4. ”The Origins of Political Order” och ”Politigal Order and Decay” av Francis Fukuyama
  5. ”Infinite Jest” av David Foster Wallace

I artikeln skriver Manson varför böckerna är svåra att läsa och varför man ändå bör läsa dem enligt hans åsikt. Det är intressant att läsa hans kommentarer.

Utav denna femma är jag helt säker på att jag kommer att ge mig på ”Krig och fred” och ”Infinte Jest” någon gång i min livstid eftersom de är klassiker och en del av min klassikerutmaning.

 

Men min tanke med detta var att jag själv skulle göra en sådan lista med tegelstenar som jag absolut tycker att ni ska läsa. Här är min femma, utan inbördes ordning:

  1. ”Brott och straff” av Fjodor Dostojevskij – Den är tung på många sätt. Den är lång och dessutom är en ryss som har skrivit den så texten i sig själv är tung att läsa. Men berättelsen är värd sin tid.
  2. ”En amerikansk myt” (Underworld USA, #1) av James Ellroy – Han ger läsaren en fiktiv variant på vad som kan ha utspelat sig och som ledde till mordet på Kennedy. Det är spännande att läsa så plocka helt enkelt upp den. Det finns dessutom två delar till i serien (”Sextusen kalla” och ”Oroligt blod”), båda dessa är också tegelstenar.
  3. Vredens druvor” av John Steinbeck – Man får följa en familjs resa från fattigdom i västra USA till fattigdom och drömmen om jobb i Kalifornien. Det är en klassiker så har man inte läst den borde man plocka upp den. Det är en bok som tar sin tid. Men den är så läsvärd.
  4. Sanningen om fallet Harry Quebert” av Joël Dicker – Det är en annorlunda deckare, skulle man kunna säga. Historien uppdagas bit för bit på ett obehagligt vis men det är spänning hela vägen. Läs den för att den är annorlunda och bryter lite mot det vanliga mönstret i deckare.
  5. Agaat” av Marlene van Niekerk – Detta är en berättelse som berör och som visar en hel del på apartheiden i Sydafrika. Det är en tragisk berättelse men med ljusglimtar. Det är en människas liv som berättas ur en annan persons ögon. Berättelsen smyger sig på och det är det som gör att jag tycker att man ska läsa den.

Nu är ju inte min lista lika imponerande som Mark Mansons, men jag har inte läst så många tegelstenar visar det sig när jag ser över vilka böcker jag har läst. Mina tegelstenar är alla under 1 000 sidor långa så det gör dem kanske inte lika skrämmande att ta sig an.

Kommentera

