Låt vargarna komma

Låt vargarna komma
Låt vargarna komma

Titel: Låt vargarna komma
Författare: Carol Rifka Brunt
Uppläsare: Hanna Schmitz
Förlag: Storyside
Typ: Egenägd
Format: Ljudbok
Tid: 12 h 17 minuter
Lyssnat på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Tell the Wolves I’m Home
Översättare: Christina Stalby
Utläst: 20 mars 2016
Mitt betyg: BokbetygBokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokon; Bokus; CDON

 

Året är 1987. June Elbas är 14 år. Hennes älskade morbror dör i AIDS. Han var konstnär och hade gjort ett porträtt av June och hennes storasyster Greta. När han dog fick de porträttet. Det var något märkligt med tavlan …

June får veta en massa konstiga saker om sin älskade morbror efter hans död, saker som hon inte hade en aning om.

 

Mina tankar

Berättelsen har svårt att fånga in mig på det sätt som jag vill att den ska göra. Boken är ju så hyllad av de flesta. Det kan dock vara orsaken till att den inte helt faller mig i smaken. Mina förväntningar på den kan ha varit för höga.

Även om jag var väldigt liten på den tiden när boken utspelar sig minns jag lite hur det var. Jag kan inte tycka eller minnas att man pratade så mycket om det där med AIDS här i Sverige. Men det var säkert värre i USA, det brukar det ju alltid vara. Sverige brukar ju hamna lite på efterkälke så det kom väl mer om det hela senare här (inte för att jag kan minnas att det gjorde det, men jag var ju bara barn och tänkte inte så mycket på vad nyheterna tog upp på den tiden).

Det är en växa-upp-berättelse som säkerligen (uppenbarligen) tilltalar många men jag är tyvärr undantagen detta. Den fångar mig som sagt var inte!

 

Kommentera

