Finns inte på kartan

Finns inte på kartan (Frida Fors, #1)
Finns inte på kartan (Frida Fors, #1)

Titel: Finns inte på kartan
Författare: Carin Hjulström
Uppläsare: Gunilla Leining
Serie: Frida Fors, #1
Förlag: Bonnier Audio
Typ: Egenägd
Format: Ljudbok
Tid: 9 h 22 min
Lyssnat på språk: Svenska (=originalspråk)
Utläst: 17 april 2016
Mitt betyg: BokbetygBokbetygBokbetygBokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokon; Bokus; CDON

Frida Fors är 22-23 år. Hon är student på Journalisthögskolan i Göteborg. Det är dags för en termins praktik. Hon hamnar i en liten bruksort i Småland som har en lokalsida i Smålandsbladet.

Det är i och med detta som äventyren och galenskaperna börjar.

Orten är dessutom på väg att försvinna från kartan.

 

Mina tankar

Detta är en småtokig, gullig och skön berättelse. Jag har kommit på mig själv flera gånger med att le fånigt, småskratta och kommentar saker rakt ut medan jag lyssnade. Det måste ha sett roligt ut om någon såg mig när jag åkte fram och tillbaka till jobbet medan jag gjorde detta. 🙂

Det är en feelgoodroman vill jag påstå.

Karaktärerna har något udda över sig, nästan allihop, och det ger hela berättelsen extra charm. Men karaktärernas egenheter är inte för extrema utan fullt troliga i sammanhanget.

Småbygden känns igen. Inte för att mina hemtrakter är riktigt så små som Bruseryd, men mentaliteten och tänket känns ändå igen.

Boken är så där lagom skruvad att den faktiskt ger en liten känsla av att det kan ske i verkligheten.

Jag älskade den. Läs den, det är allt jag kan säga!

4 thoughts on “Finns inte på kartan”

Kommentera

