Vem som helst utom Ivy Pocket

Vem som helst utom Ivy Pocket (Ivy Pocket, #1)
Vem som helst utom Ivy Pocket (Ivy Pocket, #1)

Titel: Vem som helst utom Ivy Pocket
Författare: Caleb Krisp
Illustratör: Barbara Cantini
Serie: Ivy Pocket, #1
Förlag: Modernista
Typ: Recensionsex
Format: Inbunden
Sidantal: 397
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Anyone But Ivy Pocket
Översättare: Lena Karlin
Utläst: 22 april 2016
Mitt betyg: Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokus; CDON

Ivy Pocket är 12 år och jobbar som kammarjungfru. Hon är föräldralös och befinner sig i Paris.

Hon kallas till Hertiginnan av Trinity som bor i Paris. Av henne får Ivy i uppdrag att frakta Klockdiamanten till England och hänga den runt Matilda Butterfields hal på hennes födelsedag.

Smycket bär på en förbannelse …

 

Mina tankar

Boken är äventyrlig.

Jag har läst många böcker som har barn mellan 9 och 12 år som målgrupp. Dessa böcker brukar vara helt okej eller till och med bra även för mig som vuxen. Den här däremot kändes barnslig och väldigt förutsägbar.

Ivy som karaktär kändes för naiv. Jag tycker nästan att det var plågsamt att läsa vissa delar för att hon var så naiv.

Det var flera gånger som jag funderade på att ge upp boken, vilket var synd för när jag läste om boken kändes det som att den hade bra potential.

Jag tror dock att den tänkta målgruppen skulle ha mycket mer nöje och få mer behållning av att läsa boken. De skulle nog gilla den naiva och lite tokiga Ivy.

Det enda som jag verkligen gillade med boken var illustrationerna.

3 thoughts on “Vem som helst utom Ivy Pocket”

Kommentera

