Öppnas i händelse av min död

Öppnas i händelse av min död
Öppnas i händelse av min död

Titel: Öppnas i händelse av min död
Författare: Liane Moriarty
Uppläsare: Kerstin Andersson
Förlag: Bonnier Audio
Typ: Egenägd
Format: Ljudbok
Tid: 13 h 41 min
Lyssnat på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Husband’s Secret
Översättare: Eva Johansson
Utläst: 27 april 2016
Mitt betyg: Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokon; Bokus; CDON
Cecilia hittar ett brev på vinden på vilket det står ”Öppnas i händelse av min död”. Hennes man hade skrivit det. Han är inte död. Men hon läser det ändå.

Deras berättelse blandas med Rachel Crowleys. Hennes dotter mördades när hon  (dottern, alltså) var 17 år.

Vi får även träffa Tess vars make förälskar sig i en annan kvinna.

Allt detta rörs runt och blandas för att sedan flätas ihop.

 

Mina tankar

Det är till en början en mycket märklig bok. Det tar ett bra tag att få grepp om karaktärerna och förstå hur de kanske kan vara kopplade till varandra. Detta är dock en del av charmen med berättelsen. Jag gillar rörigheten. Den passar boken så här när man tänker på den efter att ha läst klart den.

Berättelsen är lite charmig; då tänker jag mest på Tess påhitt.

Berättelsen är skrämmande ur synvinkeln av vad en del faktiskt kan tänkas göra för  sina nära och kära, sin familj; då tänker jag mest på John Pauls familj.

Det var dock ett litet antiklimax i slutet förutom epilogen som var intressant. Jag trodde att slutet skulle vara mer storslaget.

Jag rekommenderar boken varmt, trots att jag bara ger den tre tekoppar. Orsaken till mitt betyg var till stora delar slutet.

Kommentera

