Bokbloggsjerka 27-30 maj

bokbloggsjerkabild

Denna vecka ställer Annika en mycket svår fråga:

Temat för veckans fråga är med andra ord musik i kombination med böcker. Har en av dina favoritartister utkommit med en bok som du tycker att vi ska läsa? (För mitt vidkommande är jag ruskigt nyfiken på boken om Paul Stanley från Kiss). Kan du ge exempel på en bok som har en stark koppling till din favoritgenre? Envisas en av dina favoritförfattare med att ”spela” musik i böckerna som du absolut inte gillar? Eller….?

Jag kan inte säga att jag har läst någon bok som är kopplad till min/mina favoritartist/-er för jag kan inte riktigt komma på vem/vilka detta är, i alla fall inte just nu.

Men jag har däremot läst åtminstone två böcker där musik har spelat stor roll i berättelsen. Den ena är ”Kaninhjärta” av Christin Ljungqvist. I denna bok har texter ur Kent-låtar en betydande roll. Jag gillade dock inte denna bok alls.

Den andra är ”Nick & Norahs oändliga låtlista” av David Levithan och Rachel Cohn. Här är det inte fullt så enkelt. Det hela handlar snarare om att musik är en utgångspunkt för hur berättelsen tar form. Jag minns inte om det nämns någon specifik artist eftersom det var ett tag sen som jag läste boken. Boken var dock helt okej, men inte så minnesvärd.

 

One thought on “Bokbloggsjerka 27-30 maj”

  1. Det är lite märkligt hur böcker bara försvinner ur minnet när man behöver dem. Kaninhjärta har jag ju läst och jag vet ju att Kents musik spelar en stor roll i den.

Kommentera

