Top Ten Tuesday – Strandläsning

Top Ten Tuesday är tagen från bloggen The Broke and The Bookish och tanken är att man varje tisdag ska göra en lista på tio böcker med ett visst tema som föreslås på den nämnda bloggen.

top ten tuesday

Nu var det ett tag sen sist som jag körde ett Top Ten Tuesday-inlägg. Men jag såg att veckans tema var strandläsning och det tycker jag verkar kul. Så jag tänkte att jag skulle lista tio böcker som jag tycker är ypperliga att läsa på stranden eller helt enkelt under sommaren. (Listan är utan inbördes ordning.)

  1. Serien ”Rosengädda” av Emma Hamberg som handlar om Tessan och hennes kärlek till mat. Dessutom får man möta den underbara sidokaraktären geten Bella. Böckerna heter ”Rosengädda, nästa!”, ”Larma, släcka, rädda i Rosengädda” och ”Vårjakt i Rosengädda”.
  2. Vattenmelonen” av Marian Keyes är en feelgood/chicklit bok som är lättläst men ändå minnesvärd. I den här boken träffar läsaren Claire som är lite galen och hysterisk av förklarliga skäl med tanke på att hon med en nyfödd blir lämnad av sin make och måste hitta en vardag i all hysteri.
  3. Finns inte på kartan” av Carin Hjulström är också en ganska lätt läsning. Denna gång handlar det om journaliststudenten Frida Fors som ska ut på APU (arbetsplatsförlagd utbildning). Hon hamnar i den lilla byn Bruseryd och ska ansvara för Bruseryds sida i Smålandsposten. Det blir mycket om händer och karaktärerna är lite galna allihop. Det är mycket skratt och en del sorg.
  4. Om vi ska fortsätta på temat lättläst men ändå mysigt så måste jag ju nämna ”Läsarna i Broken Wheel rekommenderar” av Katarina Bivald. Den handlar om bokälskaren Sara som åker till USA för att träffa den person som hon brevväxlar med. Men det visar sig att denna söta lilla dam har gått och dött så istället tar hela byn Broken Wheel hand om Sara som startar en slags bokhandel som är ett mellanting mellan ett bibliotek och en bokhandel.
  5. Vill man läsa något mer släkthistoriskt tycker jag att man ska plocka upp ”Bastarden från Istanbul” av Elif Shafak. Där får man turkiska dofter och smaker blandat med en jäkla historia om röriga familjeförhållanden.
  6. Något med lite mer spänning måste jag ju ha med. Mitt val faller då på ”Slutet på kedjan” av Fredrik T. Olsson. William, en kodknäckare, och Janine, expert på sumerisk piktografi, kidnappas av någon slags organisation. De ska knäcka en kod och rädda välden från en fruktansvärd sjukdom som dödar urskiljningslöst och fruktansvärt.
  7. Om man ligger på stranden och latar sig kan det vara intressant att läsa om någon som är ute och vandrar. Då måste jag ta tillfället i akt och rekommendera ”Pilgrimsresan” av Paulo Coelho. Den handlar om hur huvudpersonen vandrar längs Santiago de Compostela med en vägvisare och reflekterar över livet. Det kan hända att huvudpersonen faktiskt är Paulo själv men jag vågar inte säga detta med säkerhet.
  8. Om man vill läsa något mer allvarligt så tycker jag definitivt att ”Kriget är slut” av Morgan Alling skulle passa som strandläsning. Morgan berättar om sin ganska jobbiga barndom med familjehemsplaceringar med mera.
  9. Vill man istället ha en tegelsten att sätta tänderna i så skulle jag föreslå ”Vredens druvor” av John Steinbeck. Denna läste jag själv förra sommaren och det var en hel del smärta, slit, drömmar och fattigdom, bland mycket mer.
  10. Om man vill läsa något om resor så är ”Metronom – Frankrikes historia till rytmen av Paris metro” av Lorànt Deutsch ett måste. Man får sig en stor dos historia på ett annorlunda sätt eftersom varje metrostation ger en ny del av historien.
Kommentera

