Resan som börjar med ett slut

Resan som börjar med ett slut
Resan som börjar med ett slut

Titel: Resan som börjar med ett slut
Författare: Zulmir Bečević
Förlag: Alfabeta Pocket
Typ: Bibliotekslån
Format: Pocket
Sidantal: 222
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Utläst: 5 maj 2016
Mitt betyg: Bokbetyg Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokus

 

Nino, 12 år, flyr med sin mamma och pappa från kriget i Bosnien. Året är 1992. De hamnar i Göteborg, Sverige. Doktorsgården heter deras flyktingförläggning. De får dela en trea med familjen Ahmetović.

Nino börjar skolan och får lära sig svenska. Han får vänner (andra invandrare) . Han ställs inför typiska bli-vuxen-beslut förutom att familjen ivrigt väntar på uppehållstillstånd.

 

Mina tankar

Jag vet inte vad jag hade för förväntningar på den här boken. Men jag blev tyvärr inte imponerad av den.

Min tanke med att läsa boken var för jobbets räkning. Jag ville få lite mer förståelse för flyktingars tillvaro. Det fick jag till viss del.

Berättelsen i sig känns dock oengagerande vilket nästan känns tabuaktigt att säga. Men det är så jag känner inför den.

I periferin i boken kan man se hur mycket kämpigare det är för de vuxna att komma som flyktingar till ett nytt land och det var den mesta behållningen jag hade utifrån mitt syfte med läsningen.

Men den tänkta målgruppen gillar säkerligen boken mycket mer än jag gjorde.

Kommentera

