Dora Bruder

Dora Bruder
Dora Bruder

Titel: Dora Bruder
Författare: Patrick Modiano
Uppläsare: Björn Granath
Förlag: Ordfront Ljud
Typ: Egenägd
Format: Ljudbok
Tid: 3h 39 min
Lyssnat på språk: Svenska
Originalspråk: Franska
Originaltitel: Dora Bruder
Översättare: Madeleine Gustafsson
Utläst: 13 maj 2016
Mitt betyg: Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokon; Bokus; CDON

 

En dag 1988 ser den franske författaren Patrick Modiano en notis i ett nummer av kvällstidningen France Soir från 1941. En 15-årig flicka, Dora Bruder, anmäls saknad av sina föräldrar. Modiano kan inte släppa tanken på den judiska flickan och hennes föräldrar i det av tyskarna ockuperade Paris. Han ägnar de följande 9 åren åt att försöka rekonstruera Dora Bruders liv, från försvinnandet den kalla decemberkvällen 1941 till transporten från lägre Drancy i Paris till Auschwitz i september 1942. Hans efterforskningar resulterar 1987 i ”Dora Bruder”. (Texten är hämtad från Bokus)

 

Mina tankar

Jag vet verkligen inte vad jag tycker om den här boken.

Jag förstår den helt enkelt inte. Trots att jag till och med har fått lite distans till den så gör den mig konfunderad.

Det kändes mest som att det var en massa adresser som rabblades upp hela tiden.

Boken gav en lite inblick i hur tillvaron för Frankrikes judar kunde ha varit under andra världskriget.

Det jag dock inte förstår är berättarjagets fascination av just Dora.

Så detta är en bok som jag inte skulle rekommendera, tyvärr.

One thought on “Dora Bruder”

Kommentera

