Bokbloggsjerka 10-13 juni (2016)

bokbloggsjerkabild

Då var det dags för bokbloggsjerkan igen. Denna vecka är det Mia Eggiman som ställer en fråga via Annika:

Vad vi tycker om recensionsexemplar i e-pub format och pdf?

Jag har mer och mer börjat gilla e-böcker eftersom de inte tar upp någon bokhylleplats, vilka det är mycket ont om just nu. Men det var inte frågan.

Om jag måste välja mellan e-pub och pdf så är mitt val absolut e-pub. Min Letto (läsplattan) kan läsa båda filformaten men det går lättare att ändra storlek, teckensnitt, med mera i en e-pub-fil jämfört med en pdf där dessa saker brukar vara ojusterbara. Men skulle jag få en pdf-fil så provar jag den först i Letton och är det svårt att läsa den där av någon anledning så får jag byta till Asusen (surfplattan). I den brukar det gå bra att läsa pdf:er. Det enda som jag inte riktigt gillar med att läsa på Asusen är att den skärmen tröttar ögonen på ett helt annat sätt en Letton.

Så där, det var mitt svar. 🙂

9 thoughts on “Bokbloggsjerka 10-13 juni (2016)”

  1. För mig är inte en pdf-fil en e-bok, utan är något man läser på datorn, som fakturor, bruksanvisningar och andra små dokument. Annars accepterar jag e-böcker 🙂

  2. Jag läser e-pub på min surfplatta och tycker att det går riktigt bra. Men får jag välja så vill jag så klart helst ha fysisk bok.

  3. Så synd att min letto slutade fungera efter bara en kortare tids användning. Surfplattans ljus ÄR verkligen inte någon höjdare för att läsa böcker. Pappersböcker är mest oproblematiskt för mig.

  4. E-pub är nog det enda format som jag provat i min läsplatta, har aldrig testat läsa pdf i den. Föredrar också att läsa på läsplattan istället för t.ex.. dataskärmen, plattan är mycket mer vilsam för ögonen.

Kommentera

