Kroppspanik

Kroppspanik
Kroppspanik

Titel: Kroppspanik
Författare: Julia Skott
Förlag: Natur & Kultur
Typ: Egenägd
Format: Danskt band
Sidantal: 200
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Utläst: 31 maj 2016
Utmaningar: Återta bokhyllan!
Mitt betyg: Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg
Finns att köpa på: AdlibrisBokus; CDON

 

Julia skriver om kroppshetsen i samhället. Det är dags att sluta prata om mat och kritisera din egen och andras kroppar. Försök ändra ditt tankesätt och bli nöjd med din egen kropp.

Julia refererar till egenupplevda händelser och vänner och bekantas upplevda händelser där de behandlats märkligt av till exempel läkare på grund av sitt midjemått.

 

Mina tankar

Detta var en intressant och tankeväckande bok. Delar av tankesättet kändes nytt och fräscht och delar av det kändes som att jag hade hört förut.

Detta kan låta klyschigt men jag känner ändå att jag tar med mig en del av det jag läste och ska försöka tillämpa det i mitt eget liv. Särskilt med tanke på hur min egen vikt har gått uppåt den senaste åren av olika anledningar (vissa på grund av tillfälliga sjukdomar). Utifrån detta har jag hela tiden tänkt ”Jag måste hitta tid till träning, etc.”. Men med detta i bakhuvudet hela tiden ökar jag ju på stressen som jag redan känner och det är ju korkat. Det är bättre att acceptera läget och göra småförändringar när tillvaron ger en möjlighet till det. Det sista är något som jag har kommit fram till och nu försöker tänka tack vare Julia.

Dessutom uppmanar hon oss i boken att sluta hetsa och prata så mycket om mat och hälsosamt och inte. Jag tänker försöka tänka även på detta och undvika dessa diskussionsämnen eftersom de är onödiga i många situationer.

Boken rekommenderas varmt. Det är som sagt en tankeväckande läsning.

Kommentera

