En smakbit på söndagen – Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll

Det här inlägget har sitt ursprung  hos den norska bloggen Flukten fra virkeligheten –  en bokblogg. Där heter inlägget En smakebit på søndag. Tanken är att man delar en liten textrad eller så ur den bok/de böcker som man för tillfället läser. Den här söndagen bjuds ni på ett citat ur boken ”Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll” av Olof Lundh.

Hur man än ser på Zlatans framfart så saknar den motstycke. Inte bara rent siffermässigt: tio guldbollar som Årets spelare i Sverige, ett överlägset målrekord i A-landslaget, ett trettiotal titlar på klubbnivå och nästan 400 mål på närmare 700 klubbmatcher under 18 säsonger i Sverige, Holland, Italien, Spanien och Frankrike.

Det handlar lika mycket om hans livsresa, som kunde varit hämtad från USA. Det är inte underligt att det finns filmplaner i Hollywood, och hans väg speglar samtidigt framväxten av ett nytt Sverige. Trots tuffa omständigheter under uppväxten har Zlatan med hjälp av fotbollen inte enbart blivit en av de bästa i världen på sin sport, utan även miljardär och ett världsnamn som Volvo, Nike, politiker, kungahus och FN vill sola sig i glansen av.

Kraften i hans namn kan man se många prov på. Bara under våren 2016 när spekulationerna kring hans nya klubbadress gett ständiga rubriker i världens medier. Likadant var det med Zlatans skämt om att man behövde ersätta Eiffeltornet med en staty av honom för att han skulle stanna i Paris SG.

Beslutet att lämna Paris SG som Zlatan kommunicerade en fredag i mitten av maj, dagen före den sista hemmamatchen, gav eko över hela världen. Zlatan slog själv fast att han kom till PSG som en kung och lämnade som en legendar. Avslutningen på hemmaarenan Parc des Princes var storslagen. Inte bara för att han gjorde två mål mot Nantes och satte ett nytt klubbrekord med 38 ligamål på en säsong, utan främst för de enorma hyllningarna.

(sid. 11)

Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll
Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll
Kommentera

