Jordens smartaste ord

Jordens smartaste ord
Jordens smartaste ord

Titel: Jordens smartaste ord
Författare: Fredrik Lindström
Förlag: Bonnier Pocket
Typ: Egenägd
Format: Pocket
Sidantal: 259
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Utläst: 21 juni 2016
Mitt betyg: Bokbetyg Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokon; Bokus

 

Lindström diskuterar språkligheter som personnamn, skällsord och gubbe och gumma, bland mycket annat.

 

Mina tankar

Jag är dock lite osäker på om jordens smartaste ord någonsin nämns. Det kan dock var så att jag bara inte riktigt minns vilket det var med tanke på att jag har läst boken under så lång tid (cirka 5 månader) eftersom jag har ströläst den på toa där den har legat.

Jag lärde mig något här och var men i det stora hela så är mitt intryck av boken mycket svalt. Det är inte mycket som sätter sid något vidare i minnet.

Lindström för en del språkliga diskussioner som är intressanta i läsögonblicket men som, som sagt, försvinner iväg ur minnet efteråt.

Är du språkintresserad så bör du ändå slänga ett öga i boken. Den kan vara av intresse för dig.

Kommentera

