Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll (recension)

Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll
Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll

Titel: Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll
Författare: Olof Lundh
Förlag: Albert Bonniers förlag
Typ: Recensionsex
Format: E-bok
Sidantal: 216
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Utläst: 5 juli 2016
Utmaningar: Sommarbingo 2016, #5 (nonfiction)
Mitt betyg: Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokon; Bokus; CDON

 

Olof berättar om andra sidor av svensk fotboll. Mest fokus ligger på Svenska fotbollsförbundet och deras förehavanden.

Man får en stor del av medias bild kring en del skandaler som har varit, bland annat. Sen är det även en del personliga inslag.

 

Mina tankar

Jag har lärt mig en del nytt genom att läsa den här boken, bland annat att Sverige inte är så skandalfritt inom fotboll som man kan tro. Men det är absolut inte så illa ställt som med Fifa och Uefa.

Zlatan är kanske inte så trevligt som han verkar i många sammanhang, åtminstone om man ska tro de delar om honom i denna bok. Kapitlen om honom har gjort mig lite nyfiken på boken om honom. Jag kanske läser den någon gång snart. Vi får se.

Det var en del språkligheter som jag irriterade mig på. Jag vet dock inte om det har med dålig korrekturläsning att göra eller om det beror på att e-böcker generellt har sämre språklig kvalitet.

Jag kan tillägga att jag läste boken under Fotbolls-VM 2016 så det kan ha gjort boken än mer angelägen och aktuell för mig. Men jag vet inte.

I det stora hela är detta en intressant betraktelse av svensk fotboll ur en journalists perspektiv med en hel del privatliv inflätat. Jag tycker absolut att du ska läsa boken om du gillar fotboll. 🙂

Kommentera

