Lycka och ett par blå skor

Lycka och ett par blå skor (Damernas detektivbyrå, #7)
Lycka och ett par blå skor (Damernas detektivbyrå, #7)

Titel: Lycka och ett par blå skor
Författare: Alexander McCall Smith
Serie: Damernas detektivbyrå, #7
Förlag: Damm förlag
Typ: Egenägd
Format: Pocket
Sidantal: 239
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Blue Shoes and Happiness
Översättare: Peder Carlsson
Utläst: 10 juli 2016
Utmaningar: Sommarbingo 2016, #6 (titel på 6 ord eller fler); Återta bokhyllan!
Mitt betyg: Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; BokusCDON

 

OBS! Detta är en del i serien. Jag kan medvetet eller omedvetet råka avslöja något från tidigare delar.

 

Mma Ramotswe är tillbaka. Denna gång funderar hon över bantning.

Mma Makutsi köper nya skor.

Byrån får några märkliga fall; ett om mat, ett om utpressning, ett med en möjlig förbannelse, med mera.

Mma Makutsi klantar till sitt förhållande lite grand.

 

Mina tankar

Det är som vanligt mysig läsning. Men den är inte överväldigande. Jag menar helt enkelt att den stannar inte hos en så jättelänge men den är bra medan den varar.

Jag har börjat fundera lite över varför dialogen i dessa böcker verkar så styltig: Pratar botswanier så? Är det översättningen från engelska som spökar? Eller är det något helt annat som är orsaken? Den styltiga dialogen för i och för sig läsningen lite rolig så det kan ju ses som något positivt.

Jag rekommenderar serien varmt! Den är bra och lättläst. Men läs den lite då och då annars finns risk att den blir tjatig.

 

Kommentera

