Den lilla bokhandeln i Paris

Den lilla bokhandeln i Paris
Den lilla bokhandeln i Paris

Titel: Den lilla bokhandeln i Paris
Författare: Nina George
Förlag: Bazar Förlag
Typ: Recensionsex
Format: Inbunden
Sidantal: 316
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Tyska
Originaltitel: Das Lavendelzimmer
Översättare: Ulrika Junker Miranda
Utläst: 27 juli 2016
Utmaningar: Sommarbingo 2016, #8
Mitt betyg: Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokus; CDON

 

Jean Perdu är runt 50 år. Han får en ny granne, Catherine. Hans hyresvärd ber honom avvara lite möbler till henne om han kan. Han ger henne ett bord. I det hittar hon ett oöppnat brev som Jean fick för 20 år sen. Han öppnade det inte då, men nu. Det vänder upp och ner på hans tillvaro.

Han tar sitt litteraturapotek och åker iväg mot södern för att reda ut sitt förflutna.

 

Mina tankar

Tja, jag hade en del förväntningar på den här boken med tanke på dess titel. En del infriades, andra inte.

Det blev en del prat om böcker och det var bra. Mitt problem låg snarare i själva kärlekshistorien. Den var ganska tråkig fram tills man fick veta vad som faktiskt hände med Jeans älskade. Då blev den lite intressant.

Jag hade hellre läst mer om hur Jean ordinerade böcker åt sina kunder, men det kanske bara är jag …

One thought on “Den lilla bokhandeln i Paris”

Kommentera

