Smaken – en recension

Smaken
Smaken

Titel: Smaken
Författare: Muriel Barbery
Uppläsare: Kerstin Andersson
Förlag: Ordfront Ljud
Typ: Egenägd
Format: Ljudbok
Tid: 4 h
Lyssnat på språk: Svenska
Originalspråk: Franska
Originaltitel: Une gourmandise
Översättare: Marianne Öjerskog
Utläst: 7 augusti 2016
Utmaningar: Sommarbingo 2016, #9 (ett ord i titeln)
Mitt betyg: Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokon; Bokus; CDON

 

Pierre Atheans ligger för döden. Han är en stor gourmand och matkritiker.

Under sina sista timmar i livet försöker han komma på en smak som lockat/eggar honom och som han vill känna en sista gång innan han dör.

Man får följa hans liv genom hans, hans familjs, husdjurets och en statys ögon, bland annat.

 

Mina tankar

Det kändes som en märklig berättelse. Det var svårt att riktigt förstå sig på den.

Den kändes ganska fransk. Det skrevs gatuadresser och de var svåra att hålla isär. Det kanske hade varit lättare om jag själv hade läst boken istället för att lyssna på den. Men jag vet inte.

Det var en ganska känslokall person som målades upp. Det kan också ha bidragit till att jag inte fastnade för boken. Men främst har det nog att göra med att jag förväntade mig en sak och fick något helt annat som inte var/verkade lika intressant.

One thought on “Smaken – en recension”

Kommentera

