Livet är en dröm

La vida es sueño
La vida es sueño

Titel: La vida es sueño (”Livet är en dröm” om man översätter titeln)
Författare: Pedro Calderón de la Barca
Förlag: Catedra Letras Hispanicas
Typ: Egenägd
Format: Pocket
Sidantal: 207
Läst på språk: Spanska (=originalspråk)
Utläst: 8 september 2016
Utmaningar: Återta bokhyllan!
Mitt betyg: Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris, Bokus; CDON; The Book Depository

 

Pjäsen utspelar sig i Polen. Den handlar om Sigismund, prinsen som sen blev kung.

Han har av sin far låsts in i ett torn.Fadern är kung Basilio (jag vet inte det svenska namnet).

Pjäsen handlar om hur Sigismund fritas och blir kung.

 

Mina tankar

Utan att ha läst analysen av pjäsen (första 72 sidorna i boken) så hade jag nog inte fattat ett dyft av denna pjäs. Dessutom är den på 1600-tals spanska. Det gjorde det lite svårare. Men jag har läst den en gång tidigare i C-kursen i spanska på universitetet eftersom det var kurslitteratur i den kursen.

Det sägs att det ska vara en komedi. Det vet jag inte om jag håller med om. Det var inte mycket att skratta åt, vilket jag förmodar att man ska när det handlar om en komedi.

Det var rebeller, mord och väldigt mycket annat som var märkligt.

Det dras en hel del paralleller till Shakespeares Hamlet som jag inte har läst.

Men jag kan konstatera att pjäsläsning inte är något för mig, för tillfället i alla fall.

Kommentera

