Astrid Lindgren

Astrid Lindgren
Astrid Lindgren

Titel: Astrid Lindgren
Författare: Agnes-Margrethe Bjorvand
Illustratör: Lisa Aisato
Förlag: Modernista
Typ: Recensionsex
Format: Inbunden
Sidantal: 95
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Norska
Originaltitel: Astrid Lindgren
Översättare: Elisabet Fredholm
Utläst: 1 oktober 2016
Mitt betyg: Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokus; CDON

 

Agnes-Margrethe berättar om Astrids liv från födelse till död på ett enkelt och fint sätt.

Dessutom är boken vackert illustrerad av Lisa Aisato.

 

Mina tankar

Det är mycket som jag inte visste om Astrid som jag nu har fått veta. Trots att texten egentligen är väldigt enkel så berättas det mycket.

Jag tycker dock att det emellanåt känns lite för barnsligt språkmässigt sett. Det känns som att texten riktar sig till ett litet barn emellanåt och det gillade jag inte. Det får mig att fundera över vem boken riktar sig till; en vuxen, ett litet barn, någon mitt emellan eller alla? Ett svar på denna fråga har jag inte, tyvärr.

Jag kan dock rekommendera boken varmt trots det något för barnsliga språket emellanåt. Det vägs upp av de otroligt vackra illustrationerna som enbart i sig gör boken värd att köpa.

Kommentera

