Mammamanifestet (The Mummyfesto)

The Mummyfesto
The Mummyfesto

Titel: The Mummyfesto
Författare: Linda Green
Förlag: Quercus
Typ: Egenägd
Format: Pocket
Sidantal: 457
Läst på språk: Engelska (=originalspråk)
Utläst: 21 oktober 2016
Utmaningar: Återta bokhyllan!
Mitt betyg: Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokus; CDON; The Book Depository

 

Boken handlar om Sam, Anna och Jackie. Alla tre är mammor. Sam har 2 söner, Zach och Oscar. Anna har 3 barn, Will och Charlotte som är tonåringar och Esme som går i samma skola som Sams barn. Jackie har Alice som går i samma klass som Oscar.

En dag får mammorna veta att kvinnan som jobbar som skolpolis (hon hjälper barnen över vägen) ska sparkas. De ordnar bland annat en namninsamling för att ha kvar henne. Detta blir startskottet för deras politiska karriär.

 

Mina tankar

Jag tänkte till en början att det var en helt okej bok, men inte så mycket mer än det förrän jag började närma mig slutet. Då föll tårarna hejdlöst. Jag är inte den som brukar storgråta åt böcker. Det kanske kommer en liten tår vid ytterst få tillfällen. Men här var det snorgråt så jag blev förvånad. Denna reaktion är orsaken till att bokens betyg blir fyra svaga koppar te istället för tre.

Jag blev kär i en av bokens sidokaraktärer. Det var lille Oscar. Han lider av atrofi av något slag. Han är en skön liten kille som lever livet på bästa sätt utifrån sina förutsättningar.

Alla tre huvudkaraktärerna har något slags livsproblem som de tampas med. När det gäller Anna och Jackie tror jag att det för en del läsare finns mycket de kan känna igen sig i. När det gäller Sam är igenkänningsfaktorn förhoppningsvis inte lika stor. Men man känner verkligen för henne oavsett om man har barn eller inte.

Jag rekommenderar boken särskilt till mammor. Den är stärkande och kul och gråtframkallande på en gång.

One thought on “Mammamanifestet (The Mummyfesto)”

Kommentera

