Bookbeat – en recension

Jag hade en gratismånad med ljud- och e-bokstjänsten Bookbeat för några månader sen, i augusti-september om jag inte minns fel. Efter det utlovade jag att jag skulle skriva vad jag tyckte om tjänsten. Tyvärr har jag inte hunnit med det förrän nu.

Jag kan börja med att säga att jag bara lyssnade ljudböcker via tjänsten. Det blev hela tre böcker som jag hann igenom under den månaden som jag hade tjänsten. Dessa blev det.

Om man ska betala för tjänsten så kostar den 169 kr per månad och man kan säga upp den när man vill. Ni kan läsa mer om tjänsten här.

Det jag gillar var att man kunde spara ner boken som man lyssnar på så att man inte är beroende av att vara uppkopplad hela tiden om man inte vill eller skulle befinna sig i en radioskugga.

Jag gillade också att det visades i procent hur långt man hade kommit i boken.

När det kommer till utbudet av ljudböcker så tycker jag att det verkade helt okej. Jag sökte i och för sig mest efter de böcker  som jag var intresserad av. Jag tittade alltså intr runt så mycket. Jag sparade några böcker på min profil i fall jag skulle vilja ta ett abonnemang någon gång framöver så att jag slipper leta upp och komma ihåg de böcker som jag stötte på som kan vara intressanta igen.

Det som främst gör att jag inte är så förtjust i tjänsten är priset. Det kostar alltså 169 kr/månad och lyssnar man på en lång bok som tar hela månaden så blir det en väldigt dyr bok. I ett sådant fall skulle det bli billigare att köpa ljudboken och ljudböcker är dyra jämfört med andra format.

Men om man får lyssnat på flera böcker per månad så tycker jag absolut att 169 kr/månad är prisvärt.

Så, det var väl några av mina tankar kring Bookbeat. Jag har som sagt inte provat deras e-boksutbud och vet inte om jag kommer att göra det heller. Men vi får väl se vad som händer i framtiden.

Kommentera

