Läsåret 2016

Årets läsning har varit kravlös och det har känts väldigt bra. Men jag har ändå fört lite räkning på det hela.

Siffrorna ser ut som följer:

Antal lästa verk: 51
Antal lästa sidor: 7 813
Tid lyssnat: 218 h 22 min

 

Enligt Goodreads såg mitt läsår ut så här:

last-2016-goodreads

Sidantalet är fel. Jag gissar att den har räknat med sidantal i de böcker som jag har lyssnat på som ljudböcker. Men i övrigt ser det rätt ut. 🙂

 

Kommentar till läsningen:

2016 var året då jag på allvar kom igång med ljudbokslyssnande. Det blev hela 23 ljudböcker under året. Det är en stor ökning mot tidigare år.

2016 blev också året då jag inte gav en enda bok fem koppar te i betyg. Det känns lite märkligt. Jag kan förklara det med att jag förmodligen inte har läst någon bok som förtjänade det betyget och att jag nog har blivit hårdare när det gäller att dela ut betyg till böcker.

2016 blev året då jag på allvar började ge upp böcker som jag märkte inte fångade mig eller passade mig. Jag plågade mig helt enkelt inte igenom dem bara för att få dem lästa. Jag gav upp hela tre böcker i år.

2016 blev även året då jag har gått in för att efter att ha läst en bok fundera över om jag verkligen kommer att vilja läsa om boken och om jag tror att jag vill ha kvar den av någon anledning annars har de fått flytta härifrån på något sätt.

2016 var året då jag drog ner stressen över läsningen avsevärt. För det första deltog jag knappt i några utmaningar. Den enda som jag verkligen satsade på var Goodreads Reading Challenge. Men där hade jag satt målet på att snitta en bok i månaden så 12 st totalt. Det passerade jag med råge eftersom jag i slutänden fick läst totalt 51 böcker. Nästa år (läs: i år 2017) kommer jag också att sätta en ganska låg nivå för att det inte ska skapas någon stress över det hela.

Jag tycker läsningen har varit varierad och jag hoppas på att den kommer att fortsätta vara det.

Det kommer tyvärr ske en del förändringar, men mer om det i ett inlägg senare idag.

 

Sammanfattningsvis kan man säga att läsningen 2016 har varit bra och stressfri. Jag är nöjd. 🙂

Kommentera

