Enkät …

Jag borde egentligen jobba trots att det är lördag. Jag har ganska många deadlines i veckan som kommer. Men först tänkte jag att det kunde var kul att fylla i en enkät som jag hittat på lite olika bokbloggar (bokhora, stringhyllan, Breakfast Book Club och ord och inga visor):

Senast lästa: ”Heligt Guld” av David Gibbins.
Senast köpta bok: ”Moab is my washpot” av Stephen Fry.
Senast lånade bok: Minns verkligen inte för det var alldeles för längesen.
Senast fådda bok: ”Med andra ord: texter om litterär översättning” av Lars Kleberg och ”The Linguist and the Emperor: Napoleon and Champollion’s Quest to Decipher the Rosetta Stone”.

Med andra ord och The Linguist and the Emperor
Med andra ord och The Linguist and the Emperor

Favoritbokhandel: Adlibris på nätet.
Favoritbibliotek: Vet inte riktigt, det var ju som sagt längesen jag besökte ett bibliotek.
Antal lånekort: Många: Marks bibliotek, Borås stadsbibliotek, Borås högskola, Göteborgs stadsbibliotek, Göteborgs universitet, sen minns jag inte om jag har fler.
Använder som bokmärke: Ett magnetiskt som jag någon gång plockade på Marks huvudbibliotek.
Favoritfärg på bok: Ingen aning. Har inte funderat över det.
Favoritmat/snack vid läsning: Solroskärnor och russin.
Favoritdryck vid läsning: Te (eller möjligen varm O’boy eller nyposoppa)! På sommaren kanske det blir något annat, men jag kan inte komma på vad just nu.
Favoritställe att läsa på: I soffan under en filt om det är kallt.
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: 345 i Camilla Ceders ”Fruset ögonblick”.
Den här boken köper jag till en förälder: Det blir lite olika beroende på vad man hittar. Mamma läser det mesta, men pappa är lite mer kräsen. Till honom blir det mer faktabok än skönlitterärt.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Det är också svårt för hon läser så otroligt mycket att det nästan finns en risk att man köper något hon redan har läst.
Den här boken köper jag till en partner: Kanske någon historiebok eller faktabok eftersom det är två områden han gillar.
Favoritgenre: Just nu verkar det vara Young Adult (om det nu är en genre). Jag är så dålig på genre.
Favoritformat: Pocket om de inte är för tjocka.
Författarfavorit: Ida Jessen, J. K. Rowling, L. J. Smith, Rosa Montero, med flera.
Den tjockaste bok jag läst: Jag gissar att det är ”Pestens tid” av Stephen King eftersom det verkligen är en tegelsten.
Den tunnaste bok jag läst: Minns inte.
Favoritljud när du läser: Tysthet, men sitter jag t.ex. på bussen och det pratas en massa runtom så stoppar jag in hörlurar och lyssanr på musik för att skärma av mig från verkligheten.
Favorittidning: Språktidningen.
Prenumererar på: Språktidningen.
Favoritbokblogg: Boktycke, Tonårsboken och Boknea (det finns fler, men jag kommer inte på dem just nu). Det är kul att läsa de flesta bokbloggar som kommer upp på twitter av BokbloggsNytt.
Mitt bästa bokminne: Jag vet faktiskt inte. Jag kan inte komma på något på rak arm.
Senaste bokfyndet: ”Moab is my washpot” av Stephen Fry. Inhandlad igår från The Book Depository under deras 24 timmar med olika erbjudanden.
Senaste impulsköpta bok: Se svaret på förra fråga. Det var definitivt ett impulsköp.
En bra bok att ge bort: Vet inte riktigt. DEt beror ju helt på vem man ska ge den till.
Bokgenre som jag undviker: Vet inte riktigt…
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Frågar om någon vill ha dem eller så kan man ju alltid sälaj dem på Tradera.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Goodreads.com.
Så här sorterar jag min bokhylla: Först sorterar man inbundna för sig och pocket för sig. Sen sorterar jag dem efter vilket språk de är skrivna (engelska för sig, svenska för sig, spanska för sig, danska för sig). Sist går sortringen efter författarens efternamn. Har jag flera böcker av samma författare är det utgivningsår som gäller.
Nästa bok jag ska läsa: ”Högt och lågt i skönlitterär översättning till svenska” av Yvonne Lindqvist.