Flugornas herre

Lord of the Flies
Lord of the Flies

Titel: Lord of the Flies
Författare: William Golding
Förlag: Perigee Book
Typ: Egenägd
Format: Pocket
Sidantal: 202
Läst på språk: Engelska (=originalspråk)
Utläst: 30 oktober 2015
Temaläsning: Boktokarna, #5; Skräck 1.0, #3
Utmaningar: Återta bokhyllan!
Mitt betyg: Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris; Bokus; CDON; The Book Depository

 

Boken handlar om hur ett plan störtar på en öde ö. De enda överlevarna är skolpojkar i 11-12-års åldern och några yngre.

Dessa pojkar väljer en ledare och försöker göra det bästa av situationen. Men efterhand faller de in i något slags vildestadium.

 

Mina tankar

I min läsning hade jag min kärlek till ”The Inheritors” i bakhuvudet och det gjorde att mina förväntningar på boken var skyhöga. Det kan vara en bidragande orsak till att jag inte gillade den här boken.

Det var för mycket adjektiv och miljöbeskrivningar i berättelsen. Det gjorde läsningen trög. Jag ville hellre läsa mer om pojkarna och deras upptåg/öden.

Skräck vet jag inte om jag egentligen skulle klassa denna bok som, men jag kan förstå att den är skrämmande. på grund av följande punkter:

  • det talas om monster
  • pojkarna går från civiliserade till ociviliserade
  • de skrämmer upp varandra angående monstret.

 

Så ja, som ni förstår var boken ingen hit hos mig, tyvärr.