17 år blir till en liten fläck på tidslinjen

Boken om Joe

Titel: Boken om Joe
Författare: Jonathan Tropper
Förlag: Gilla Böcker
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Danskt band
Sidantal: 368
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från engelska
Mitt betyg:
Kan köpas på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON
Boken handlar som titeln säger om Joe Goffman. Han var 17 år när han stack från hemstaden Bush Falls och efter 17 år återvänder han för att hans pappa har drabbats av en stroke och svävar mellan liv och död. Under sin tid borta från staden skrev han en bok som handlar om just staden Bush Falls och människorna där. Den togs inte emot så bra av stadens invånare. Detta får Joe erfara under sin vistelse i staden.

 

Mitt omdöme

Boken var strålande. Jag kan inte hitta något bättre ord. Den smög liksom på en och fastnade på något underligt sätt. Till slut ville man inte lägga den ifrån sig utan bara läsa vidare för att se vad som skulle hända härnäst. Man dras med både i handlingen och känslorna som far runt.

Mina förväntningar inför läsningen av boken (se inlägget om det här) införlivades verkligen och jag förstår de andra bokbloggarnas hyllningar av boken. Jag håller helt och fult med om att det är en otroligt bra bok.

Det enda jag skulle vilja klaga på gäller själva översättningen. Jag irriterade mig på att ordet flinskallig dök upp på två ställen. Det ordet finns inte, vad jag vet. Det bör vara flintskallig som åsyftas.

Jag kan varmt rekommendera den till alla!

 

Tack för ännu en underbar bok, Gilla Böcker!

 

2 reaktioner till “17 år blir till en liten fläck på tidslinjen”

  1. Håller helt med dig. Boken är fantstisk. Nu tycker jag att det är dags att fler översättningar av Troppers böcker görs. Jag tror att han har en ganska stor läsekrets här i Sverige.

    1. Jag har två till som jag inte har hunnit läsa av honom. Men jag kan lugnt tänka mig att läsa några av hans böcker på engelska också.

Kommentarer är stängda.