Bokbloggsjerka 17-20 juni (2016)

bokbloggsjerkabild

Denna vecka ställer Annika en vanlig fråga och en bonusfråga:

Finns det någon tidning som du kan tipsa om? Alternativt, finns det en tidning som du saknar trots det enorma utbudet som finns i dag?

Bonusfråga:
Koko är nyfiken på om du kan tipsa om några historiska romaner. För att vara mera exakt ”historiska romaner som är (någotsånär) historiskt korrekta”, dvs. sådana där man kan lära sig något om perioden och inte sådana där det är nutidsmänniskor i periodkläder.

Mitt svar på den vanliga frågan är att jag prenumererar på Vi läser och tycker att den har mycket intressant att ge. Den riktar in sig på litteratur och jag tror att de flesta av bokentusiasterna i Sverige åtminstone känner till denna tidning. Jag skulle rekommendera tidningen om du gillar att få boktips och läsa bokrelaterade artiklar.

Så till bonusfrågan: På rak arm så kunde jag inte komma på en enda bok. Men när jag började fundera lite på det hela så har jag nog läst någon enstaka bok som faktiskt kan räknas som historisk roman. De jag till slut kom på var ”En amerikansk myt” och ”Sextusen kalla” av James Ellroy. Den första handlar om händelser runt Kennedymordet och den andra drar in USA:s relation till Kuba och Vietnam under 60- och 70-talet. Dessutom slutar boken med ett mycket känt mord.

 

 

7 reaktioner till “Bokbloggsjerka 17-20 juni (2016)”

  1. Jag prenumererade på Vi läser i drygt ett år, tror jag, sedan märkte jag att jag bara bläddrade förbi mer än hälften av det som stod där 😮

Kommentarer är stängda.